Villkor & Info
1. KÖP
Vid beställning över Internet ingås ett avtal om köp när du gått till "Kassan" och tryckt på “Betala genom PayEx" (kortbetalning) eller "Bekräfta uppgifterna" (fakturering). Därefter skickas automatiskt en preliminär orderbekräftelse till dig via e-post (förutsatt att du lämnat rätt e-postadress). Du kan då kontrollera vad du beställt från oss.
För att lägga en produkt i varukorgen, skriv in ev. utförande, önskat antal o tryck på "Lägg i varukorg". När du har lagt din första produkt i varukorgen visas den längst upptill höger på sidan. Om du vill göra en ändring klickar du på länken "Varukorg", till höger på sidan. För att ändra antalet av en produkt fyller du i det antal du önskar och klickar på "Räkna om". Klicka på papperskorgen till höger om produkten on du önskar ta bort den från varukorgen.
När du har handlat klart klickar du på länken "Till kassan" som visas längst upp till höger på sidan. Där fyller du i dina personuppgifter och val av betalningsmetod. Fält markerade med * är obligatoriska och måste fyllas i. När köpet är fullföljt, notera ordernumret som visas.
2. PRISER
Priserna som framgår i vår webshop är alltid aktuella. Vi förbehåller oss rätten att när som helst justera priserna. Varken prissänkningar eller prishöjningar som presenteras i vår webshop påverkar ordrar som redan bekräftats med pris.
3. LEVERANSINFORMATION
På produktsidan framgår om varan är en lagervara eller beställningsvara. Om produkten finns på lager skickas den och levereras i de flesta fall inom 2-5 arbetsdagar. Om det är en beställningsvara så är leveranstiden ca 4 veckor, vi skickar då alltid en bekräftelse med en preliminär leveranstid.
Varan/varorna kan även avhämtas i butik, om detta fylls i vid beställningstillfället.
Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans – lämna ett meddelande när du lägger din order eller kontakta oss.
Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits i din orderbekräftelse så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna.
Mindre försändelser skickas som paket eller brev med Posten AB, DHL eller annan transportör som är bäst lämpad för sändningen och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.
Varan/varorna kan även avhämtas i butik, om detta fylls i vid beställningstillfället.
Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans – lämna ett meddelande när du lägger din order eller kontakta oss.
Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits i din orderbekräftelse så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna.
Mindre försändelser skickas som paket eller brev med Posten AB, DHL eller annan transportör som är bäst lämpad för sändningen och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.
Större försändelser kan levereras hem till dig. Försändelsen levereras då till ytterdörr eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Montering, avemballering och bortforsling av emballage ingår inte. Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit, tidsbokas och levereras till dig en vardag. På vissa orter är leveranstiden mer flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att transportören kontaktar dig.
Vissa större varor/beställningar kan levereras direkt från Kartell Italien hem till dig/leveransadressen, på annat sätt än ovan. Om så är fallet meddelar vi dig självfallet om detta så fort som möjligt.
Om vi får tillbaka paket som inte lösts ut från transportören, förbehåller vi oss rätten att debitera samtliga kostnader som uppstår i samband med denna retur. Betalning skall ske inom 10 dagar från fakturadatum.
Om vi får tillbaka paket som inte lösts ut från transportören, förbehåller vi oss rätten att debitera samtliga kostnader som uppstår i samband med denna retur. Betalning skall ske inom 10 dagar från fakturadatum.
4. BETALNING
* Faktura/Klarna AB(publ.) för privatpersoner och företag
Du betalar i efterskott per faktura med 14 dagars betalningstid. Kartellsverige.se samarbetar med Klarna AB(publ.) och använder deras tjänst "Fakturera mig". Det innebär att alla våra fakturor överlåtes till Klarna AB(publ.). Väljer du att betala på detta sätt tillkommer en faktureringsavgift på 29 kr för att täcka våra administrativa kostnader. Du som valt detta betalsätt får din faktura skickat till din e-postadress i samband med att din beställning skickas. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift enligt Klarnas gällande taxa (f.n 50 kr), samt dröjsmålsränta med 25,5% / månad.
Vid fakturabetalning måste du uppge ditt personnummer, för privatpersoner och organisationsnummer för företag, som skickas säkert krypterat till Klarna. För din personliga integritets skull så lagrar vi självklart heller inga personnummer eller org.nr, utan du måste alltså ange ditt person/org.nummer för varje nytt fakturaköp hos Kartellsverige.se. Faktura beviljas om du inte har några betalningsanmärkningar eller tidigare obetalda krav från Klarna. Kontroll görs även att adressen du har uppgivit är din korrekta folkbokföringsadress eller att ditt företags adress finns registrerat hos Bolagsverket för att kunna säkerställa din identitet. Vid köpet görs en mikroupplysning för att vi ska veta att du är du. Dina personuppgifter behandlas då i enlighet med personuppgiftslagen, och kan komma att användas för marknadsföring av spännande erbjudanden och tjänster. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress.
Du betalar i efterskott per faktura med 14 dagars betalningstid. Kartellsverige.se samarbetar med Klarna AB(publ.) och använder deras tjänst "Fakturera mig". Det innebär att alla våra fakturor överlåtes till Klarna AB(publ.). Väljer du att betala på detta sätt tillkommer en faktureringsavgift på 29 kr för att täcka våra administrativa kostnader. Du som valt detta betalsätt får din faktura skickat till din e-postadress i samband med att din beställning skickas. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift enligt Klarnas gällande taxa (f.n 50 kr), samt dröjsmålsränta med 25,5% / månad.
Vid fakturabetalning måste du uppge ditt personnummer, för privatpersoner och organisationsnummer för företag, som skickas säkert krypterat till Klarna. För din personliga integritets skull så lagrar vi självklart heller inga personnummer eller org.nr, utan du måste alltså ange ditt person/org.nummer för varje nytt fakturaköp hos Kartellsverige.se. Faktura beviljas om du inte har några betalningsanmärkningar eller tidigare obetalda krav från Klarna. Kontroll görs även att adressen du har uppgivit är din korrekta folkbokföringsadress eller att ditt företags adress finns registrerat hos Bolagsverket för att kunna säkerställa din identitet. Vid köpet görs en mikroupplysning för att vi ska veta att du är du. Dina personuppgifter behandlas då i enlighet med personuppgiftslagen, och kan komma att användas för marknadsföring av spännande erbjudanden och tjänster. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress.
Vi kan även erbjuda delbetalning i samarbete med Klarna. 0% ränta för delbetalningar upp till 12 månader. Du kan handla för 1.000 kr upp till 50.000 kr. Du gör din ansökan om delbetalning i kassan i samband med ditt köp och du får genast besked om din ansökan beviljats. När du valt dina varor framgår där även aktuellt månadsbelopp vid delbetalning. Leverans sker endast till folkbokförd adress.
* Betal- och Kreditkort. Vi accepterar VISA och MasterCard. När du betalar med kort dras pengarna från ditt konto/kort när du gör din beställning. Ange kortnummer, kortets giltighetstid och kortets CVC-kod. CVC-koden är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida. Vi använder oss av 3D Secure som är en säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar på Internet. Överföringen sker med säker SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.
Vi ingår inte avtal med minderåriga utan målsmans godkännande.
5. LEVERANSKOSTNAD
Alla varor levereras fraktfritt.
6. GARANTI / REKLAMATION
6. GARANTI / REKLAMATION
Vi säljer alla produkter med två (2) års fabriksgaranti samt tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Skulle varan vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtgärdar vi kostnadsfritt felet.
Vill du reklamera din vara skall du omgående kontakta oss. Det är viktigt att du förutom kvitto och följesedel alltid även sparar emballaget till varan vid reklamation.
Om ni får en felaktig eller skadad produkt så byter vi ut den alternativt betalar tillbaka pengarna. För reklamation eller felanmälan kontakta Kartellbutiken på stockholm@kartellflag.com eller telefon 08-442 83 80.
Om det skulle visa sig att du som kund åberopat garanti och Kartell Italien konstaterar att felet beror på yttre åverkan och inte täcks av garantin, utgår inte någon ersättningsvara.
Vi svarar inte för skador på annan egendom än levererad produkt. Vi svarar inte heller för skador som åsamkats tredje man på grund av en felaktig produkt eller andra indirekta skador och följdskador.
7. BYTES- OCH ÅNGERRÄTT
Som privatperson har du 14 dagar på dig att byta eller ångra köp på lagervaror från den dag du mottagit varan. Varan ska då vara i oförändrat skick. Ni har alltid rätt att öppna förpackningen, se bara till att vara försiktig med emballaget så att ni kan packa varan ordentligt ifall ni vill returnera den.
Det är kundens ansvar att bekosta returfrakten samt att tillse att varan kommer tillbaka till oss i oskadat skick. Se därför till att varan emballeras väl. Om något skulle hända med varan trots att den emballerats på ett tillfredställande sätt, är det speditören som är ersättningsskyldig. Viktigt att veta är att returen inte är godkänd förrän vi kontrollerat varan. Vid godkänd retur så återbetalas pengarna till dig inom 30 dagar. Vid ej godkänd retur så sänder vi varan åter till dig och frakt debiteras.
Vi tillämpar Konsumentverkets riktlinjer och följer därför Distansavtalslagen och Konsumentköplagen samt Branschreglerna för postorder.
8. FEL VID LEVERANS
Om ni får en felaktig eller skadad produkt så byter vi ut den alternativt betalar tillbaka pengarna samt den del av fraktkostnaden som produkten bär. Vid leverans ska varorna omgående inspekteras och vid eventuell reklamation ska följande fotograferas: Skadan på varan, varan i sin helhet, kartongen i sin helhet, etiketter med artikelnummer på kartong samt röd lapp "Quality Check" inuti kartongen. Om någon skada, fel eller brist upptäcks skall detta reklameras till stockholm@kartellflag.com eller telefon 08-442 83 80 inom 5 arbetsdagar. Om ni inte reklamerar inom denna tid anses ni ha godtagit leveransen.
Om leveransen skulle bli väsentligt försenad har ni alltid rätt att häva köpet.
9. TRANSPORTSKADOR
Alla yttre skador (på emballage/ytterförpackning) ska genast anmälas till transportören. Beskriv skadan skriftligt på följesedeln med information om transportören och få chauffören att skriva på. Fotografera både varan och emballaget. Varorna ska omgående inspekteras vid leverans. Om någon skada, fel eller brist upptäcks bör detta reklameras till stockholm@kartellflag.com inom 5 dagar. Om Ni inte reklamerar inom skälig tid anses Ni ha godtagit leveransen. Om Ni vill reklamera frakten kontaktar Ni Kartellbutiken på stockholm@kartellflag.com eller telefon 08-442 83 80.
10. PRODUKTINFORMATION
Kartellsverige.se reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen (inkl. prisangivelse) som finns i Internetbutiken samt kan ej heller garantera att bilder exakt återger produkternas verkliga utseende.
11. KUNDUPPGIFTER
De uppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används för att sända orderbekräftelsen till dig och om vi behöver kontakta dig.
12. LEVERANSER TILL UTLANDET
Då Kartell finns representerat i de flesta länder transporterar vi ej till utlandet.
13. TVIST
Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
14. ÖVRIGT
Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.